Beroepscode en tuchtrecht Informatiedeling

Blokkeringsrecht en de leerkracht

De pedagoog wil een observatie gaan doen op school. De school geeft aan dat ze als eerste kennis willen nemen van het rapport, omdat ze bij eerdere onderzoeken verrast werden met negatieve berichten in het rapport over het handelen van de leerkracht. De pedagoog vraagt zich af hoe dit zich verhoudt met het blokkeringsrecht van ouders.

Als de pedagoog op school een onderzoek doet bij een leerling, geldt het blokkeringsrecht (art 40 NVO beroepscode). Dit betekent dat ouders en/of leerling als eerste kennis mogen nemen van de resultaten van een onderzoek én besluiten of de school kennis mag nemen van de resultaten van het onderzoek.

Maar wat als je iets over het handelen van de leerkracht vermeldt in het rapport? Mag de school dan wel als eerste kennisnemen van het rapport?

Nee, de school mag niet als eerste kennisnemen van het volledige rapport. Wat wel zorgvuldig is, is om het stukje in het rapport dat gaat over het handelen van de leerkracht, tevoren voor reactie voor te leggen aan de leerkracht. Zo kun je de leerkracht meenemen in wat je hebt gezien, maar ook even toetsen of je wat je hebt gezien goed hebt geïnterpreteerd. De leerkracht heeft dus bij het stukje wat over de leerkracht gaat een correctie recht (corrigeren van objectief foutieve gegevens) en het recht een eigen zienswijze toe te voegen.

Dat voorleggen van wat de pedagoog opneemt in het rapport over de leerkracht mag mondeling, telefonisch of schriftelijk. Doe wat passend is bij de situatie die voorligt.

De route is dus:

  • Stukje tekst over de leerkracht voorleggen voor reactie aan de leerkracht
  • Volledige rapport verstrekken aan ouders. Ouders nemen zo als eerste kennis van het volledige rapport en kunnen dan hun recht op correctie en het toevoegen eigen zienswijze/verklaring uitoefenen.
  • Ouders besluiten of ze het rapport of delen daaruit willen verstrekken aan school